reklama

Baby, babky, babičky

Pracujem v domove dôchodcov v Nemecku. Teda na slovenský domov dôchodcov sa moc nepodobá, je to skôr domov starostlivosti o starých ľudí. Väčšinu osadenstva tvoria babky. Keď som si to všimol, tak som si pomyslel, že na vine sú asi štatistiky, ktoré tvrdia, že nežnejšia polovica ľudstva vydrží na tomto svete dlhšie. Ale je to trocha inak.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Po dlhšom čase som postupne zistil, že je to trocha inak. Babky majú väčšinu, pretože väčšina mužov v ich veku, zomrela v 2. svetovej vojne. Pracujem so skupinou starších dám, ktorých počet nie je ustálený, ale je to od 8 do 15. Sme spolu v jednej miestnosti, kde sa o nich spolu s ošetrovateľkou staráme. Trpia demenciou a väčšina z nich sa pohybuje len s ťažkosťami.

Prvý deň bol pre mňa tak trocha šokom. Zaviedli ma do miestnosti a kázali mi nakŕmiť jednu pani. Bolo to pre mňa dosť ťažké. Videl som len niekoľko ľudských bytostí, ktoré vyzerali, že len prežívajú a mojou úlohou bolo jednu z nich nakŕmiť. Doslova nakŕmiť, lebo rukami nepohybovala, ale keď som sa priblížil lyžičkou k ústam, tak ich otvorila a vyplazila jazyk. Okrem tejto činnosti vydávala pre mňa len nezrozumiteľne zvuky, takže prvý týždeň bol fakt hustý.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V tom čase mi dosť pomohlo, že sa mi venovali ošetrovateľky, ktoré tam so mnou pracujú. Všeličo mi povysvetlovali a pomohli. Postupne som zisťoval viac o babičkách, o tom ako si nažívajú. Zisťoval som aj to, čo je to demencia a ako sa prejavuje. Postupne som si zvykal na otázky typu: Kto ste? Kde to som?, ktoré sa opakovali približne každých 10 minút. Babičky nevedia, aký deň je v týždni, aký mesiac, aký rok. A keď im to poviem, tak to o pár minút zabudnú. Vlastne zabudnú na všetko čo im poviete. Na druhej strane si pamätajú na to, čo sa stalo pred mnohými rokmi. A v tých lepších prípadoch mi niečo o tom aj porozpravajú a v tých najlepších prípadoch, aj niečo porozumiem :)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď sa ich spýtam na 2. svetovú vojnu, tak zareagujú odsúdením nacionálneho socializmu, ale pri poobednajšej kávičke s nadšením spievajú "zakázanú" slohu nemeckej hymny: "Deutschland, deutschland uber alles..." Proste postupom času som v nich videl niečo viac, ako len objekty na kŕmenie.

Milan Padlák

Milan Padlák

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dobrovoľník na plný úväzok. Tento blog, je mojim virtuálnym denníkom. Zoznam autorových rubrík:  osoby a obsadeniedobrovoľníctvoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu